Opony - jak je prawidłowo wybrać

Jak co roku rodzi się wiele pytań jak prawidłowo dobrać opony, na co szczególnie zwrócić uwagę przy ich zakupie i jak poprawnie je eksploatować, aby w 100% spełniały swoje założenia techniczne oraz w maksymalny sposób zapewniały komfort i bezpieczeństwo jazdy.

opony
Masz zdjęcie do tego tematu? Wyślij

opony (© Archiwum Polskapresse)

Sezonowa wymiana opon – czy ma to sens?
Jeszcze wielu kierowców uważa, że wymiana opon na letnie nie ma sensu i przez cały rok jeżdżą na jednym komplecie ogumienia zimowego, co ma na celu minimalizację kosztów i trudów związanych z kolejkami w warsztatach i serwisach oponiarskich. Trzeba jednak pamiętać, że opona samochodowa jest jedynym elementem pojazdu mającym bezpośredni kontakt z nawierzchnią drogi i realizuje szereg założeń technicznych producenta samochodu. Odpowiedzialna jest m.in. za przyspieszenie i hamowanie, kontrolę trakcji, poziom hałasu. Mając na uwadze fakt, że kontakt jednej opony z nawierzchnią jest nie większy niż powierzchnia dłoni dorosłego człowieka ich prawidłowy dobór uwzględniający również sezonowość jest nie do przecenienia. Opony letnie oprócz tego, że mają odmienną budowę bieżnika, to zbudowane są z zupełnie innych mieszanek gumy dostosowanych do panujących temperatur. Opona zimowa podczas letnich upałów na rozgrzanym asfalcie drogi traci swe właściwości trakcyjne i wydłuża drogę hamowania, co w bezpośredni sposób wpływa na poziom bezpieczeństwa. Wraz ze wzrostem świadomości polskich kierowców maleje również stosowanie opon uniwersalnych, wielosezonowych. W tym przypadku sprawdza się powiedzenie, że „jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego”.

Jakie opony wybrać?

Dobór prawidłowego ogumienia w znacznej mierze determinowany jest poprzez to, czy stosowane będą w małym miejskim samochodzie, czy też w takim o mocnym silniku ze sportowym zacięciem.
∨ Czytaj dalej

Nie bez znaczenia jest również indywidualny styl jazdy kierowcy. Opony w precyzyjny sposób realizują założenia producentów samochodów. Dlatego powinno się również kierować ich homologacją ponieważ opona ściśle współgra z parametrami technicznymi konkretnego modelu pojazdu. Dopuszczalne są odstępstwa jednak w niewielkim stopniu. Stosowanie tzw. zamienników, które nie są przewidziane przez producenta pojazdu, to prosta droga do pogorszenia własności jezdnych oraz dostarczenie fałszywych informacji do systemów bezpieczeństwa, takich jak kontrola trakcji czy też ABS. Systemy te stale monitorują zachowanie koła - jego prędkość i w niektórych przypadkach ciśnienie. Informacje przekazywane są do komputera, który uruchamia określone procedury. Dlatego ingerencja w ściśle zdefiniowany rozmiar i rodzaj ogumienia jest dużą ingerencją w zachowanie stabilności podczas sytuacji awaryjnych takich jak np. gwałtowne hamowanie
z ominięciem przeszkody.

Jeżeli nie jesteśmy pierwszym właścicielem auta należy pamiętać, aby nie sugerować się tym, jakie opony mamy zamontowane na kołach (poprzedni właściciel mógł dobrać nieoptymalne lub po prostu złe ogumienie), tylko sprawdźmy informacje, jakie są zawarte na naklejce fabrycznej umieszczonej we wnęce drzwi kierowcy lub na klapce wlewu paliwa. Dzięki temu będziemy mieli pewność, które rozwiązania są najodpowiedniejsze dla naszego auta.

Jeśli jednak prawidłowy dobór ogumienia letniego przysparza problemów możemy obecnie skorzystać z fachowych porad. „Na platformie Motointegrator.pl uzyskamy poradę ekspertów, którzy nie tylko pomogą nam właściwie dobrać opony, ale jeszcze umówią nas na ich wymianę w pobliskim warsztacie. Każdy bez problemu w swoim sąsiedztwie może znaleźć warsztat Motointegratora, ponieważ jest ich już w całej Polsce ponad 1000. Dzięki temu nie musimy przechowywać kompletu opon w domu w czasie pomiędzy ich zakupem a montażem” – mówi Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl

Parametry techniczne opon zarówno zimowych jak i letnich definiowane są przez kilkanaście czynników. Od listopada ubiegłego roku dyrektywa Unii Europejskiej nałożyła obowiązek dodatkowego etykietowania opon samochodowych. Określają one tylko trzy parametry mówiące o efektywności paliwowej, poziomie emitowanego hałasu oraz przyczepności na mokrej nawierzchni. Dlatego też etykiety, to wstępna zachęta do dalszych analiz popartych m.in. profesjonalnymi testami produktowymi.

Jakich opon unikać?
Ze względów ekonomicznych ciągle popularne jest wśród polskich kierowców kupowanie opon używanych. Mogą to być jedynie pozorne oszczędności bowiem może się okazać, że jeśli nawet powierzchownie opona wygląda na nieuszkodzoną i ma wystarczająco głęboki bieżnik, to może kryć usterki wewnątrz konstrukcji radykalnie skracające jej żywotność. Bez odpowiedniego profesjonalnego oprzyrządowania nie jesteśmy w stanie ich wykryć. Ponadto opony używane nie mają gwarancji i w razie jej przedwczesnego zużycia zapłacimy za oponę drugi raz.

W przypadku kupna opon nowych należy zwrócić uwagę na to, jak były składowane. Warunki w magazynach muszą spełniać określone polskie normy dotyczące stojaków i optymalnych warunków fizycznych, takich jak wilgotność powietrza czy też przewiew i temperatura.

Opony samochodowe, aby zapewniały realizację wszystkich parametrów technicznych nie mogą być starsze niż pięć lat. Po tym czasie guma parcieje i opony tracą pierwotne, założone przez producenta właściwości. Dlatego nie powinno się kupować opon starszych niż dwa, trzy lata. Datę produkcji w łatwy sposób można sprawdzić. Informacja ta zamieszczana jest na boku opony pod kodem np. DOT 35 11, gdzie dwie pierwsze cyfry mówią o tygodniu a dwie kolejne o roku produkcji.

Kiedy kupno nowego kompletu opon jest konieczne?
Przeciętny kierowca stan swoich opon ocenia jedynie po głębokości bieżnika. Wielu z nich decyduje się na wymianę opon dopiero wówczas, gdy jego głębokość osiąga minimalny poziom 1,6mm. Eksperci z branży oponiarskiej jednogłośnie oceniają, że parametry techniczne opon zdecydowanie obniżają się przy głębokości bieżnika poniżej 4 mm. Każde jej uszkodzenie mechaniczne pociąga za sobą nieodwracalne zmiany w jej konstrukcji i przez to we właściwościach jezdnych. Naprawa opon o wysokich indeksach prędkości po przebiciu np. gwoździem powinna być traktowana wyłącznie jako doraźne rozwiązanie. Istnieje bowiem duże ryzyko pęknięcia kordu opony, deformacji bieżnika w najmniej oczekiwanym momencie np. podczas dużego załadunku pojazdu w drodze na rodzinne wakacje.

Uszkodzenia boku opony tzw. guzy czy wybulenia, to nic innego jak mechaniczne przecięcie kordu, do którego dochodzi przy najechaniu na wystającą przeszkodę lub przy wjechaniu w drogową dziurę. Takie uszkodzenia eliminują oponę z dalszej eksploatacji. Uszkodzenia mogą także pojawić się na wewnętrznej stronie opony, przez co zauważenie ich przez użytkownika pojazdu nie jest możliwe. Dlatego bardzo istotna jest regularna kontrola ogumienia oraz wyważanie kół nie rzadziej niż co 10 tys. kilometrów.

Poprawna eksploatacja ma znaczenie
Montaż opon powinno powierzać się sprawdzonym serwisom dysponującym odpowiednim parkiem maszynowym. Profesjonalne narzędzia szczególnie ważne są przy obsłudze zintegrowanych systemów kół (felga, opona i kontroler ciśnienia) umożliwiających kontynuację jazdy po spadku ciśnienia.

Ciśnienie w oponach powinno być stale kontrolowane i utrzymywane na ściśle określonym przez producenta samochodu poziomie. Zbyt niskie lub zbyt wysokie w stosunku do zalecanego, zdecydowanie obniża trwałość opon oraz, co jeszcze ważniejsze, poziom bezpieczeństwa jazdy.
Z tych samych powodów należy pamiętać także o regularnym wyważaniu kół tj. nie rzadziej niż co 10 tys. kilometrów.

***

Motointegrator.pl to projekt Grupy Inter Cars. Jest to platforma e-commerce, która nie tylko umożliwia zakup części, opon i akcesoriów samochodowych, ale również ich montaż w jednym z ponad 1000 warsztatów sieci Inter Cars. Platformę miesięcznie odwiedza około 900 tys. użytkowników, co daje jej pierwsze miejsce wśród internetowych sklepów motoryzacyjnych w Polsce. Klienci dostają 3 lata gwarancji na produkty montowane
w serwisach sieci, pod warunkiem corocznego przeglądu auta w tym warsztacie. W ofercie sklepu jest ponad milion produktów. Każda nabyta część dostarczana jest w ciągu 24 godzin. Przy zakupie powyżej 500 zł towar dowożony jest gratis. Motointegrator.pl oferuje Klientom trzy sposoby dostawy zamówionych produktów:
do domu, do punktu Motointegrator lub z montażem w wybranym warsztacie. Do dyspozycji klientów dostępna jest infolinia służąca pomocą czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach: 8.00 – 20.00. Więcej informacji na www.motointegrator.pl

Inter Cars SA to największy dystrybutor części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych
i ciężarowych w Europie Środkowo – Wschodniej. Oferta Spółki obejmuje również wyposażenie warsztatowe,
w szczególności urządzenia do obsługi i naprawy samochodów oraz części do motocykli i tuningu. Inter Cars SA posiada 153 filie w kraju (w tym 3 filie przemysłowe, 4 autobusowe i 5 stricte z asortymentem motocyklowym,
84 filii ciężarowych) oraz 106 oddziałów w Europie (Czechy, Bułgaria, Słowacja, Ukraina, Litwa, Węgry, Chorwacja, Łotwa, Włochy, Rumunia). Firma prowadzi sprzedaż motocykli Triumph i Ducati (poprzez sieć placówek o nazwie Inter Motors) oraz części i akcesoriów do innych motocykli. Inter Cars SA jest także właścicielem dwóch spółek produkcyjnych: Lauber Sp. z o.o. zajmującej się regeneracją części samochodowych oraz Feber Sp. z o.o. produkującej przyczepy i naczepy. Inter Cars SA jest właścicielem ogólnopolskiej sieci warsztatów Perfect Service, Q-Service, Q-Service Truck, Q-Service Premium, Q-Service Moto, Q-Service MotorSport oraz Q-Service Off Road. W połączeniu sieć liczy ok. 1000 serwisów. Od maja 2004 r. spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Więcej informacji na www.intercars.com.pl


Szukasz opon? Sprawdź tutaj


;

Komentarze (35)

avatar
avatar
tmp (gość)

Autorze jak mi odpowiesz jak miarodajnie sprawdzić to co napisałeś to do końca życia będę Ci fundował darmowe opony.
cyt. \"W przypadku kupna opon nowych należy zwrócić uwagę na to, jak były składowane. Warunki w magazynach muszą spełniać określone polskie normy dotyczące stojaków i optymalnych warunków fizycznych, takich jak wilgotność powietrza czy też przewiew i temperatura. \"

avatar
xxx (gość)

Ja jeżdżę na całorocznych z Dębicy,nie stać mnie na dwa komplety. Dla niektórych jak coś jest do wszystkiego to jest do du... Mnie wystarczą i chyba jakieś normy spełniają skoro je dopuścili do użytku

avatar
Reklama (gość)

"jak prawidłowo wybrać ?"
Chyba muszą mieć odpowiedni rozmiar. Jest to napisane np. w instrukcji pojazdu.

avatar
Darekbus (gość)

My zawsze wybieramy opony prawidłowo, dlatego jako wynajem busów Warszawa jesteśmy najlepsi!

http://www.darekbus.pl/warszawa/wynajem-busow

avatar
A (gość)

Tak przydatny artykuł, gdyby nie dwa ostatnie akapity z reklamą. Co do samego tekstu "Dlatego nie powinno się kupować opon starszych niż dwa, trzy lata." Przecież producenci jasno podają że opona posiada 100% swoich właściwości do 36 miesięcy od daty produkcji. co do wysokości bieżnika to trzeba rozróżnić opony letnie i zimowe, gdzie zimówka poniżej 4mm w ogóle nie powinna być użytkowana z powodu braku właściwości w sezonie zimowym. Poza drobnymi sugestiami tekst całkiem dobry.

avatar
jurgenz berlina (gość)

Blablabla....umawiam sobie termin ,jade do Autohaus i czekam 1/2 godz.jedzac precelka i pijac kawe (za darrrrrmo) To wszystko....opony sa napewno dobrze dobrane i zamontowane (jezdze na Michelin)

avatar
kasia (gość)

oklejanie pojazdow warszawa - polecam autografic.pl - szybko i sprawnie okleją twoj samochod takze w mazowieckie , folia , zmiana koloru oraz reklama na pojazdach - tez daja rade ! pamietajcie www.autografic.pl

avatar
czytelnik (gość)

A tak apropo to czy Motointegrator zdaje sobie sprawę z tego ,że psuje ceny opon serwisom oponiarskim , które z tego żyją.

Wybierz kategorię