Domowe sposoby na jesienne przeziębienie. Sprawdź, jak przyspieszyć powrót do zdrowia i zapobiegać infekcjom!

Materiał informacyjny Comarch Healthcare
Udostępnij:
Jesienią częściej łapiemy infekcje oddechowe, na co wpływa niestety nasz klimat. Gdy wraz ze spadkiem temperatury maleje wilgotność powietrza, powstają idealne warunki dla zakażeń przez wirusy. Co więc robić, gdy dopadło nas przeziębienie? Przede wszystkim nie dopuścić do rozwoju poważnych objawów – i podjąć działania, które wzmocnią odporność długofalowo. To wcale nie takie trudne, zwłaszcza ze zdrowotną aplikacją mobilną MojeZdrowie24!

Jak postępować, gdy czujemy pierwsze objawy przeziębienia? W takiej sytuacji warto jak najszybciej znaleźć się w łóżku, a przynajmniej pod kocem. Czekanie na rozwój dalszych dolegliwości może skończyć się ciężką infekcją!

W pierwszej kolejności warto też sięgnąć po sprawdzone domowe środki, którymi z powodzeniem leczyli się nasi przodkowie. Niejednokrotnie mają one szersze, skuteczniejsze, a przy tym bezpieczniejsze działanie niż zażywane w takich sytuacjach popularne środki bez recepty.

moje_zdrowie_24

Po pierwsze: wzmocnienie
Organizm zaatakowany przez wirusa potrzebuje wsparcia w postaci określonych składników i odżywczych produktów, które działają przeciwzapalnie i pomagają zwalczać patogeny. Sprawdzą się zwłaszcza:

  • Syrop z owoców czarnego bzu – zawiera silne antywirusowe związki, których skuteczność udowodniono licznymi badaniami. Najlepiej wybrać gotowy produkt standaryzowany na zawartość polifenoli i antocyjanów, to jest o ich gwarantowanej zawartości.
  • Witamina C, najlepiej z rutyną – zażywanie witaminy C nie chroni przez infekcją, jeśli w organizmie nie występuje jej niedobór, jednak wspomaganie nią leczenia pozwala złagodzić obrzęk błon śluzowych przy katarze, zwłaszcza w połączeniu z uszczelniającą naczynia krwionośne rutyną.
  • Suplement z cynkiem i selenem – uzupełnianie poziomu cynku pomaga hamować namnażanie się wirusa i skrócić infekcję. Połączenie go z selenem, drugim pierwiastkiem niezbędnym dla zachowania odporności, pozwala zwiększyć ich korzystne działanie.
  • Czosnek i cebula – to najważniejsze składniki antywirusowej diety. Zapewniają silnie działające związki siarki, które ułatwiają leczenie infekcji nawet przy wdychaniu. Muszą być jednak rozdrobnione – warto więc spożywać je w formie syropu z cukrem, jako dodatek do mleka czy na kanapce.
  • Rosół z kurczaka – podczas przeziębienia należy pić jak najwięcej płynów, najlepiej ciepłych. Oprócz herbaty z cytryną i miodem lub sokiem z malin, a także herbatek ziołowych i owocowych, powinien to być rosół, który dostarcza cenne związki mineralne i aminokwasy wspomagające odporność.
  • Probiotyk – zażywanie suplementu diety z probiotycznymi bakteriami pozwala ograniczyć stan zapalny w organizmie, a dzięki temu przyspieszyć proces zdrowienia. Najlepiej, gdy w jego składzie występują też składniki prebiotyczne, będące pożywką dla korzystnych mikrobów.

comarch_3

Gdy problemem jest katar

Zatkany nos to wyjątkowo uciążliwy problem, któremu jednak można i warto przeciwdziałać. Często prowadzi bowiem do rozszerzenia infekcji i rozwoju objawów takich jak ból gardła i kaszel, jeśli nie wystąpiły one wcześniej. Co pomoże?

  • Wyciąg z korzenia goryczki żółtej – wraz z innymi ekstraktami ziołowymi występuje w suplementach diety na zatoki. Powoduje rozrzedzenie śluzu oraz pomaga zapobiegać jego gęstnieniu i spływaniu do gardła, a dzięki temu – również napadom kaszlu pod koniec choroby.
  • Sól fizjologiczna – odblokowanie nosa ułatwią inhalacje z soli fizjologicznej (np. z nebulizatora) lub proste płukanie, m.in. z użyciem roztworu w sprayu. Przy gęstym katarze lepszy będzie bardziej stężony, hipertoniczny roztwór soli.
  • Okłady na zatoki – ciepły okład na czoło oraz okolice nosa pomaga udrożnić zatoki, zmniejszając ból i uczucie ich zatkania. Nasila też ukrwienie i dopływ wraz z krwią ciał odpornościowych, stymulując miejscowo zwalczanie infekcji.
  • Maść majerankowa – smarowanie okolic nosa i zatok środkiem zawierającym wyciąg lub olejek eteryczny z majeranku (a także z oregano, eukaliptusa, goździków, sosny czy drzewka herbacianego) pobudza ukrwienie nosa i sprawia, że lotne związki antywirusowe przenikają do niego również od strony błony śluzowej. Maścią albo roztworem olejku z takimi składnikami, jak również kamforą, warto smarować klatkę piersiową i plecy w przypadku kaszlu.

comarch_2

Sposoby na ból gardła i kaszel

Ból gardła należy szybko leczyć, co znacznie ułatwi ograniczenie zasięgu choroby. W tym celu polecane jest zwłaszcza częste picie ciepłych napojów, ale nie tylko. Warto sięgnąć po:

  • Miód – jako dodatek do ciepłej herbaty pomoże ograniczyć napady kaszlu, złagodzić zwłaszcza ten suchy, a także łatwiej odkrztuszać wydzielinę. Działa przy tym skuteczniej niż popularne syropy z apteki! Ma ponadto właściwości przeciwwirusowe i antybakteryjnie, a dodatkowo wspomaga gojenie błon śluzowych.
  • Goździki – żucie tej przyprawy pomaga odkażać jamę ustną i gardło, ułatwia oddychanie i odetkanie nosa. Goździki warto dodać także do herbatki lub naparu do inhalacji.
  • Inhalacje ziołowe – samo wdychanie pary wodnej ułatwia leczenie nie tylko przeziębienia, ale też poważniejszych infekcji wirusowych w obrębie górnych dróg oddechowych. Jeszcze lepiej działa w połączeniu z olejkami eterycznymi (również tymi uwalnianymi z gorących naparów ziół), z których większość ma właściwości zwalczające drobnoustroje. Inhalacja domowa może być wykonana również z użyciem rumianku lub łyżki zwykłej soli kuchennej.
  • Nawilżanie powietrza – odpowiedni poziom wilgotności powietrza pomaga łagodzić suchy kaszel i ułatwia pozbywanie się wirusa z układu oddechowego.

comarch_3

Wsparcie dla odporności

Podatność na infekcje oddechowe to w dużej mierze kwestia zależna od stylu życia. Wpływa na nią stan odżywienia organizmu, a także to, ile i jak się ruszamy oraz wypoczywamy, jak bardzo się stresujemy oraz czy sięgamy po używki. W ochronie przed przeziębieniem i innymi infekcjami nie pomogą suplementy diety ani zioła, jeżeli dieta nie będzie zawierać odpowiedniej ilości świeżych warzyw i owoców – absolutne minimum to 500 g dziennie.

Częstym zakażeniom sprzyja przede wszystkim dieta uboga w witaminy, składniki mineralne i antyoksydanty, niedostateczna aktywność fizyczna, chroniczne niedosypianie, nadużywanie alkoholu, palenie tytoniu. Są to najważniejsze czynniki wpływające na ogólny stan zdrowia i ryzyko rozwoju poważnych chorób. Wiele z nich, m.in. cukrzyca, otyłość, miażdżyca, schorzenia układu oddechowego, nerek czy wątroby, wiąże się z podniesionym ryzykiem rozwoju infekcji oddechowej, ale też jej cięższego przebiegu.

Chcąc zapewnić sobie maksymalną ochronę przed wirusami oddechowymi, warto więc zadbać o prawidłowe parametry metaboliczne krwi oraz masę ciała. Prowadzenie zapisów i monitorowanie ich wartości może być teraz łatwiejsze – wystarczy zainstalować w smartfonie darmową aplikację MojeZdrowie24, która jest dostępna zarówno w App Store, jak i Google Play.

comarch_4

Aplikacja pozwala na prowadzenie dziennika zdrowia, tj. zapisywanie w kalendarzu pomiarów parametrów takich jak glikemia, ciśnienie, puls i waga, a także temperatura, saturacja krwi tlenem i obserwowane objawy. Zapewnia przy tym cenne wskazówki dotyczące prawidłowego przeprowadzenia pomiarów i oferuje możliwość ustawiania powiadomień przypominających o ich wykonaniu. Ponadto umożliwia m.in. zgromadzenie dokumentacji medycznej w jednym miejscu, udostępnianie danych specjalistom, jak również otrzymywanie i konsultację wyników z lekarzem.

Warto dodać, że aplikacja ma możliwość integracji z Diagnostyką: https://mojezdrowie24.pl/strona-glowna/blog/nowosc-odbieraj-wyniki-z-diagnostyki-w-mojezdrowie24

moje_zdrowie_24

moje_zdrowie_24

Dodaj ogłoszenie