Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nysa. Nowy rodzaj oszustwa. Złodzieje podszywają się pod pracowników banku

Fabian Miszkiel
Fabian Miszkiel
Nysa. Nowy rodzaj oszustwa. Złodzieje podszywają się pod pracowników banku.
Nysa. Nowy rodzaj oszustwa. Złodzieje podszywają się pod pracowników banku. pixabay
Mieszkaniec powiatu nyskiego uwierzył oszustowi podającemu się za pracownika banku i zainstalował na swoim telefonie aplikację, umożliwiającą zdalny dostęp do konta. Mężczyzna jednak w porę się zorientował, że jest to oszustwo i zablokował dostęp do swojego rachunku. Sprawca usiłował wypłacić przelewem kilkanaście tysięcy złotych.

Oszustka zadzwoniła do 37-letniego mieszkańca powiatu nyskiego i podszyła się pod pracownika działu bezpieczeństwa banku, z którego korzystał. Dla uwiarygodnienia podała numer identyfikacyjny. Podczas rozmowy powiedziała, że inna osoba próbuje dokonać nieautoryzowanego przelewu z konta pokrzywdzonego i w tym celu chce ona zablokować konto do czego potrzebuje danych do logowania konta i karty płatniczej. Zapewniała, że sytuacja jest pod kontrolą. Zachęciła również do pobrania i zainstalowania "bezpiecznych" aplikacji.

Pokrzywdzony na szczęście w trakcie rozmowy z oszustką udał się do placówki swojego banku. Tam od pracownika banku dowiedział się, że nie ma żadnej podejrzanej transakcji o jakiej został powiadomiony telefonicznie. Wtedy też mężczyzna zorientował się, że jest to próba oszustwa i od razu zablokował dostęp do swojego rachunku bankowego oraz zablokował kartę bankomatową - informuje mł. asp. Mateusz Schweiger, rzecznik prasowy komendy policji w Nysie.

Oszuści usiłowali wypłacić przelewem z konta pokrzywdzonego 15 tys. zł, ale się to nie udało ponieważ konto zostało zablokowane przez prawdziwego pracownika banku.

Ten rodzaj oszustwa wciąż występuje i co jakiś czas się nasila. Na terenie powiatu nyskiego jest odnotowany po raz pierwszy. W Polsce podobne przypadki miały już miejsce. Oszuści zmieniają jedynie pretekst, pod którym dzwonią. W ostatnim czasie dzwonią i przekonują, że bank zablokował podejrzany przelew z konta. Następnie nakłaniają do zainstalowania "bezpiecznej" aplikacji - mówi nyski policjant.

Policjanci ostrzegają i radzą:

• bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet rzekomymi pracownikami banku,

• chroń swoje dane, w tym również numery telefonów - nawet nie zorientujesz się, że zamiast SMS-a od krewnych czy znajomych, do których masz zaufanie, dostaniesz wiadomość od cyberoszustów (np. z prośbą o podanie kodu BLIK czy zlecenie przelewu) i stracisz swoje pieniądze,

• nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego czy pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.

• nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.

• nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku, kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).

• nie otwieraj przesyłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.

• podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom policję.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nysa.naszemiasto.pl Nasze Miasto