Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Opolscy restauratorzy szykują się do otwarcia lokali. Jakie muszą spełnić warunki? Jakie będą zasady w restauracjach od 18 maja?

Edyta Hanszke
Edyta Hanszke
Od 18 maja (poniedziałek) z powrotem będą mogły funkcjonować restauracje, kawiarnie i bary.
Od 18 maja (poniedziałek) z powrotem będą mogły funkcjonować restauracje, kawiarnie i bary. pixabay.com
Od 18 maja usługi gastronomiczne będą mogły być świadczone w kawiarniach, restauracjach i strefach gastronomicznych (food court), zarówno na miejscu jak i na wynos. Opolscy restauratorzy przygotowują się do otwarcia. Jakie muszą wprowadzić ograniczenia i obostrzenia dot. bezpieczeństwa i higieny pracy? Ilu klientów będą mogły przyjąć od poniedziałku restauracje i kawiarnie?

Od tygodnia prowadziliśmy prace porządkowe w lokalu, przygotowując się do uruchomienia tarasu - mówi Bartłomiej Cebula z Restauracji Starka w Opolu. - Czwartkowa decyzja rządu o uruchomieniu sal restauracyjnych mile nas zaskoczyła - zaznacza.

- Jesteśmy przygotowani. Mamy maseczki, rękawiczki i przyłbice dla pracowników, środki do dezynfekcji. Rozstawienie stołów zgodnie z wytycznymi spowoduje, że jednorazowo będziemy mogli pomieścić maksymalnie 40 osób, podczas gdy wcześniej było to 120 - kontynuuje Bartłomiej Cebula.

Zapowiada, że w związku z ograniczeniami odchudzona będzie także karta menu, bo restauracja chce utrzymać standard przygotowywania dań ze świeżych produktów.

Z powodu epidemii właściciele Starki odchudzili o 30 procent załogę. Bartłomiej Cebula ma nadzieję, że powrót do ruchu sprzed epidemii koronawirusa uda się osiągnąć w restauracji na przełomie jesieni i zimy. W branży hotelarskiej (firma prowadzi też hotel) potrwa jeszcze dłużej.

Do zapowiedzi, że Polacy będą teraz spędzać urlopy w mniejszych miejscowościach, co może być szansą dla Opola i Opolszczyzny, Bartłomiej Cebula podchodzi sceptycznie.

W poniedziałek restaurację w hotelu "Karolinka" w Gogolinie planuje uruchomić też Dorota Namaczyńska.

Czytam właśnie opublikowane zasady. W hotelu już jesteśmy przygotowani na przyjmowanie gości zgodnie z nowymi wytycznymi i mamy pierwsze rezerwacje, to i w restauracji sobie poradzimy. Miejsca w sali trzeba będzie ograniczyć o około 2/3 stolików - zapowiada.

Dodaje, że główny cel na teraz to utrzymanie pozostałej sprawdzonej i dobrze wyszkolonej załogi (z 22 pracowników przed epidemią pozostało 15) i zniwelowanie strat prowadzonej działalności.

Dotychczas hotelowa restauracja przygotowywała dania na wynos i garmażeryjne, które cieszyły się sporym powodzeniem, ale nie pozwalały na taki przychód, jak przed epidemią.

Nerwów na wodzy w rozmowie o planowanym otwarciu utrzymać nie potrafi Maria Kozaczek z pizzerii i restauracji "Włoski Smak" w Jarnołtówku. Nie przebiera w słowach, kiedy relacjonuje, jak starała się o pomoc i odbijała się od przepisów, które wykluczały jej firmę (z 11 pracownikami była już za duża na niektóre rozwiązania).

Nie wiem, czy otworzę się w poniedziałek - zapowiada. - Od dwóch weekendów prowadziliśmy w piątki, soboty i niedziele sprzedaż na wynos, bo żyjemy tylko z turystów. W ten weekend też tak będzie, a w przyszłym tygodniu może uruchomię taras, bo też boję się nieodpowiedzialnych klientów.

W centrach handlowych Solaris i Karolinka w Opolu dyrektorzy zastanawiają się, jak sprostać wymaganiom rządowym dotyczącym odległości między stolikami w strefach gastronomicznych. Dotychczas planowane były tak, żeby jak najlepiej wykorzystać przestrzeń.

Wydzielone lokale, jak Pizza Hut czy Lodziarnia Sopelek będą musiały zadbać o to same. W otwartej przestrzeni gastronomicznej pojawią się informacje o obowiązujących tam zasadach dla klientów. Przygotowujemy stoliki i miejsca dla rodzin i jednoosobowe, które będą regularnie czyszczone. Zadbają o to służby porządkowe, a ochrona w pierwszych dniach też będzie przypominała, żeby stosować się do zasad - zapowiada Aleksandra Mastalerz, regional marketing manager z Nepi Rockcastle, do którego należą te opolskie centra handlowe.

- Wiele zależy też od samodyscypliny klientów - zauważa. - Nie mamy przecież prawa sprawdzać, czy przy stoliku siada rodzina, czy znajomi.

Otwarcie restauracji - wytyczne od 18 maja. Nowe zasady sanitarne obwiązujące w gastronomii

Usługi gastronomiczne – przy zachowaniu określonych ograniczeń i obostrzeń dot. bezpieczeństwa i higieny pracy – będą mogły być świadczone w kawiarniach, restauracjach i strefach gastronomicznych (food court), zarówno na miejscu jak i na wynos.

Usługa na miejscu:

  • przynoszenie zamówień na tacach;
  • mycie i dezynfekowanie tac każdorazowo w sytuacji, gdy istnieje możliwość przeniesienia się na nią wirusa (np. gdy ktoś w pobliżu kichnął)

.

Usługa na wynos

  • wydawanie zamówień na ladzie w papierowych torbach, tace wydawane na życzenie klienta.
  • bezkontaktowe wydawanie zamówień.
  • zapewnienie bezpieczeństwa przy korzystaniu z ekranów do składania zamówień (tzw. kiosków) poprzez np. dozownik z płynem do dezynfekcji rąk bądź jednorazowe rękawiczki i regularne (kilka razy dziennie), przecieranie powierzchni ekranów.

Ważne! Z sali jadalnej należy usunąć wszelkiego rodzaju dodatki (tj. cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki, serwetniki); wydawać je będzie obsługa bezpośrednio do złożonego zamówienia.

Strefy gastronomiczne zostaną również otwarte w galeriach i centrach handlowych.

Właściciel restauracji powinien stworzyć takie warunki pracy, które będą gwarantowały zachowanie bezpiecznych odległości pomiędzy pracownikami. A tam, gdzie to możliwe, wykorzystywać do komunikacji telefony komórkowe i Internet.

Należy też dbać o zachowanie bezpiecznych odległości i środków higieny dla gości oraz regularnie dezynfekować powierzchnie w restauracjach i kawiarniach z miejscami do siedzenia.

Osoby stojące w kolejce w lokalach i strefach gastronomicznych powinny zachować dwumetrowy dystans. Wymagana jest również dezynfekcja rąk przy wejściu na teren lokalu. Dozowniki z płynem do dezynfekcji powinny się znajdować w obszarze sali jadalnej (przy punktach składania zamówień/ kasowych) oraz przy wyjściu z toalet.

Do właścicieli lokali gastronomicznych należy też ustalenie i kontrola maksymalnej liczby gości, która w danym momencie w nim przebywa.

Natomiast kucharze oraz kelnerzy powinni nosić maseczki oraz rękawiczki. Po zakończeniu obsługi gości, stoliki powinny być każdorazowo dezynfekowane.

Odległość od krańca blatu jednego stolika do krańca blatu drugiego stolika powinna wynosić półtora metra lub metr w przypadku oddzielenia stolików przegrodami o wysokości minimum 1 metra (ponad blat stolika).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na opole.naszemiasto.pl Nasze Miasto