Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

iXAR - to nowy elektryczny samochód z Nysy. Pojazd budowany przez firmę Pawła Dytki wyjechał na drogi

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
iXAR, prototyp elektrycznego samochodu z Nysy wyjechał na drogi.
iXAR, prototyp elektrycznego samochodu z Nysy wyjechał na drogi. Mateusz Banaś
Nyska firma iXAR wyjechała na drogi prototypem miejskiego auta, które docelowo otrzyma silnik elektryczny o mocy do 15 kW. Powstający na Opolszczyźnie samochód ma być skonstruowany i homologowany tak, by do jego prowadzenia "wystarczało" prawo jazdy kategorii B1.

Nyska firma iXAR, producent małego miejskiego auta zaprezentowała ostatnio prototyp swojej marki. Auto, jako pilot z pomiarem czasu, prowadziło także biegaczy podczas niedawnego biegu nyskiego.

Bardzo się cieszę, że po kilku miesiącach ciężkiej pracy w końcu udało nam się przedstawić nasz prototyp na żywo, a nie tylko w wizualizacjach i programach komputerowych - mówi Paweł Dytko, prezes nyskiej zarządu firmy iXAR. - Aby szybciej i taniej zbudować jeżdżący prototyp, musieliśmy całkowicie przeprojektować nasz pierwszy model z uwzględnieniem elementów niezbędnych do poruszania się po drogach np. homologowanych lamp innych producentów, hartowanej szyby przedniej czy układu napędowego.

Przypomnijmy, że nyska firma brała udział w konkursie ElektroMobility Poland pod koniec 2017 roku na prototyp auta elektrycznego, ale nie zakwalifikowała się do następnych etapów, jak większość firm i od tego czasu prowadzi prace rozwojowe nad prototypem we własnym zakresie, nie korzysta ze wsparcia i dofinansowania funduszy narodowych czy europejskich.

Powstający w Nysie samochód docelowo ma być skonstruowany i homologowany według przepisów kategorii L7e, czyli tzw. microcar.

Główne założenia i parametry tej kategorii aut to przede wszystkim małe gabaryty, niska waga – około 450 kg, niewielka moc silnika i ograniczona prędkość maksymalna, co pozwala na kierowanie tymi autami również młodzieży od lat 16, z prawem jazdy kategorii B1 - dodaje Paweł Dytko.

Docelowo iXAR ma być napędzany jednym lub dwoma mniejszymi silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 15 kW, tak by spełnić przepisy i limity prawa jazdy B1.

- Podsumowując, intensywne prace trwają w naszej firmie, cały czas wierzymy w sukces i popularność takich małych samochodów również w Polsce. Wzorujemy się na liderach europejskich tego segmentu aut, czyli takich firm jak np. Ligier oraz Aixam, które z pewnością już w niedługim czasie również poszerza swoją ofertę o „microcary” z napędem elektrycznym - mówi Paweł Dytko.

Firma iXAR jesienią tego roku planuje przedstawić i udostępnić do jazd testowych „odchudzony”, zgodny z przepisami kategorii L7e prototyp iXAR-a, z napędem elektrycznym. Prawdopodobnie ostateczny kształt i wygląd również ulegną jeszcze pewnym modyfikacjom.

Zobacz też: Stacja ładowania pojazdów elektrycznych na placu Wolności w Opolu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nysa.naszemiasto.pl Nasze Miasto