Wszystko zaczęło się w 1952 roku. To właśnie wówczas w Nysie utworzono Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych.
Przedsiębiorstwo powstało na bazie Fabryki Mebli Stalowych „Zachód”, które w latach 1947 - 1951 produkowało łóżka szpitalne, krzesła, biurka, szafki oraz kasy pancerne.
Po przebranżowieniu w zakładzie rozpoczęto wytwarzanie nadwozi specjalnych, którymi zabudowywano podwozia samochodów ciężarowych FSC lublin-51 oraz star 20.
W latach 50. brakowało w Polsce lekkiego samochodu dostawczego
Pracę nad takim pojazdem w 1957 roku rozpoczęło m.in. w biurze konstrukcyjnym w Nysie.
Chodziło o samochód, w którym miały być zastosowane podzespoły (m.in. silnik, skrzynia biegów, tylny most) z produkowanej w FSO warszawy.
Nyscy konstruktorzy nawiązali też współpracę z Fabryką Samochodów Ciężarowych w Lublinie, gdzie trwały już prace nad żukiem.
Do grudnia 1957 roku powstał prototyp nysy N57
W 1959 roku do produkcji wszedł nowy model oznaczony symbolem N59. Zastosowano w nim wiele ulepszeń wynikających z badań i uwag użytkowników.
Z kolei 1960 roku wprowadzono do produkcji samochód towarowo-osobowy (towos) oznaczony symbolem N60-T.
Kolejny przełom nastąpił podczas XXXVII Międzynarodowych Targów Poznańskich w 1968 roku, kiedy to pokazano nysę w nowym nadwoziu o symbolu 521 (do produkcji wszedł też model 522 z podwyższonym nadwoziem).
Był to dziesiąty rok produkcji popularnych nysek, a rocznica ta podkreślona została też przez zmianę nazwy fabryki na Zakład Samochodów Dostawczych.
Nysy powstawały w różnych nadwoziach, jako furgon, towos, mikrobus, sanitarka, kinowóz, izoterma czy radiowóz milicji obywatelskiej. Produkcję auta zakończono 3 lutego 1994. W sumie wyprodukowano 380 575 nys.
Głównymi odbiorcami oprócz Polski były kraje socjalistyczne: Węgry, Rumunia, Bułgaria, Czechosłowacja, ZSRR, Kuba, Kambodża, Korea Północna, Wietnam, ale również Finlandia, RFN, Turcja, Norwegia czy Ghana.
Ciekawostką jest to, że w 1969 roku nysą podróżowała pierwsza powojenna polska wyprawa w Himalaje pod kierownictwem Ryszarda Szafirskiego, na niezdobyty wówczas szczyt Malubiting. Trasa, jaką przejechał samochód wyniosła 18 tysięcy kilometrów.
W latach 1992 - 1997 w nyskich zakładach produkowano dostawczego poloneza - trucka, a pomiędzy 1995 a 2001 rokiem również montowano dostawczego citroën C15.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?